Czy we właściwy sposób sprawdzasz ciśnienie w oponach? Jesteś pewien, że dobrze? Możesz się zdziwić!

Okazuje się, że wiele osób popełnia błąd przy sprawdzaniu ciśnienia w oponach. A od właściwego ciśnienia w oponach wiele zależy, choćby właściwości jezdne auta, jego stabilność, zużycie paliwa czy równomierne zużycie opon samochodu. Dlatego właściwe ciśnienie w oponach to podstawa. Jest to też chyba najważniejsza czynność obsługowa samochodu, mimo, że przez wielu kierowców lekceważona, przeprowadzana w lekkomyślny sposób.

Poziom ciśnienia w oponach ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Samochód, w którym ciśnienie w oponach jest niewłaściwe ma gorsze właściwości jezdne, zmienia się droga hamowania, auto szybciej wpada w poślizgi w kałużach. Poziom ciśnienia w oponach ma wpływ na zużycie bieżnika, jeśli więc ciśnienie w oponach jest różne, to i zużycie bieżnika jest nierównomierne. Jeśli masz ciśnienie za wysokie, ściera się środkowa część opony, przy zbyt niskim zewnętrzne krawędzie. Do tego, jazda ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach ma wpływ zwiększenie zużycia paliwa, z kolei ze zbyt wysokim ma wpływ na zużycie elementów zawieszenia i elementów układu kierowniczego. Ma to związek z przenoszeniem drgań na inne elementy przez zbyt twarde opony.

Poziom ciśnienia w oponach powinno się kontrolować na bieżąco, najlepiej raz miesiącu

Poziom ciśnienia w oponach powinno się kontrolować na bieżąco, najlepiej raz miesiącu, przy okazji tankowania paliwa, sprawdzić, czy ciśnienie w oponach jest właściwe, Niestety, większość kierowców tego nie robi. Wielu nawet nie wie, jak sprawdzić ciśnienie w oponach. Tymczasem można użyć sprawnego ciśnieniomierza, którego nawet nie trzeba kupować, bo pomiaru ciśnienia w oponach można dokonać na każdej niemal stacji paliw za darmo. Należy pilnować jedynie, aby pojazd stał na równej nawierzchni, a na stacjach są po temu przygotowane specjalne stanowiska. Opony w czasie pomiaru nie powinny być rozgrzane, co oznacza, powietrze w oponach podczas pomiaru nie będzie rozgrzane i nie będzie fałszowało jego wyniku.

Przy rozgrzanych oponach należy zmierzyć ciśnienie po odczekaniu około dwóch godzin, co w trasie może być problematyczne, dlatego zaleca się dokonanie pomiaru przed wyjazdem w dalszą podróż. Jeśli mierzysz ciśnienie na stacji, do której musisz dojechać, jedź wolniej i bardziej płynnie niż zazwyczaj, dzięki czemu nie rozgrzejesz zbytnio opon.

Ciśnienie w oponach powinno być dopasowane do obciążenia pojazdu

Ciśnienie w oponach powinno być dopasowane do obciążenia pojazdu. Oznacza to konieczność zapoznania się z dokładnymi informacjami, które zamieszczone są na tabliczce znamionowej na wewnętrznej stronie środkowego słupka po stronie kierowcy, albo na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Możesz poszukać też informacji w instrukcji obsługi pojazdu. Na stacjach paliw pomoże ci na pewno człowiek z obsługi. Możesz też podjechać na zakład wulkanizacyjny, gdzie na pewno pracownicy zmierzą ciśnienie w oponach i je wyrównają. Możesz przy okazji sprawdzić, jeśli masz podejrzenia, że oponami dzieje się coś niepokojącego, bo na przykład z jednej opony schodzi szybciej powietrze, czy masz równą felgę, prawidłowo założone obciążniki lub sprawdzić stan opony. Niekiedy możesz jechać długi czas z delikatnym przedmiotem wbitym w oponę, a powietrze będzie z niej schodzić powoli, ale sukcesywnie.

Ciśnienie w oponach może się zmieniać nierównomiernie z różnych powodów

Ciśnienie w oponach może się zmieniać nierównomiernie z różnych powodów. Najczęściej przyczyną utratą ciśnienia w oponie jest naturalne przenikanie powietrza przez części składowe opony, uszkodzenia obręczy, takie jak zarysowania, pęknięcia, zgrubienia czy rdza. Przyczyna może kryć się pod wentylem, jego defektem, nieprawidłowym osadzeniem w otworze obręczy lub zniszczeniem wkładki zaworowej. Rozszczelnieniu może ulec wewnętrzna warstwa chroniąca oponę, uszkodzona mogła zostać stopka opony podczas montaży lub demontażu na obręczy. Na utratę ciśnienia może mieć wpływ na zabrudzenia w miejscu styku stopki opony z półką osadniczą felgi, a nawet taki pozorny drobiazg, jak spadek temperatury w okresie zimowym. Dlatego nie wolno lekceważyć faktu, że z jednej opony systematycznie schodzi ciśnienie. Należy rozpoznać przyczynę i ją wyeliminować, dla własnego bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *