Awarie samochodu

Samochód składa się z kilkudziesięciu tysięcy części, które współdziałają razem. Usterki niektórych z nich będą się zdarzać, a w szczególności jeśli należą do mocno eksploatowanych układów. Warto wiedzieć kiedy udać się do mechanika oraz jak je rozpoznać.

Usterki układu hamulcowego

Układ hamulcowy jest niezwykle złożony. Jest jednocześnie układem, który w znaczący sposób wpływa na bezpieczeństwo. Jazda z niesprawnym układem hamulcowym, jest to proszenie się o wypadek.

ABS

System ABS jest to układ, który w założeniu nie powinien dopuścić do niekontrolowanego poślizgu auta w trakcie jazdy. Z powyższego wynika, że najczęściej mamy z nim do czynienia zimą. Istnieje również inny pogląd, który mówi że dobry kierowca nawet nie wie czy ma ABS (w skrócie nie dopuszcza do jego uruchomienia). Warto jest jednak zrobić zimą próbę hamowania, tym bardziej kiedy nie tylko my „najlepsi kierowcy” prowadzimy nasz pojazd.

Do najczęstszych awarii układu ABS należą:

-blokowanie się kół podczas hamowania – uszkodzenie impulsatora;
-miękki pedał hamulca – awaria zaworów ABS;
-zapalenie się kontrolki ABS – prawdopodobnie usterka czujnika ABS, w efekcie ABS nie działa;

Tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe

Tarcze hamulcowe i klocki hamulcowe są to elementy, które będą się zużywać i należy o tym pamiętać. Odpowiadają one za możliwość fizycznego zatrzymania pojazdu oraz za długość drogi hamowania (nie tylko one odpowiadają za nią, ale mają największy wkład). Warto jest dokonywać przeglądu regularnie, ponieważ ich zużycie może nastąpić po różnym okresie czasu i po różnym przejechanym dystansie. Wpływ na szybkość eksploatacji mają warunki, styl jazdy kierowcy oraz jakość części.

Do typowych usterek tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych należą:

-hałasy, wibracje i bicie tarcz podczas hamowania;
-zapach spalenizny;
-nagrzewanie się felg w trakcie jazdy;
-metaliczny dźwięk tarcia;

Za powyższe objawy mogą odpowiadać: niewłaściwy styl jazdy (np. przetrzymywanie pedału hamulca podczas ruszania), wyeksploatowane materiały cierne (zbyt rzadka wymiana i przeglądy), korozja lub zanieczyszczenie zacisków hamulcowych.

Hamulec ręczny

Hamulec ręczny inaczej również hamulec pomocniczy lub hamulec postojowy jest niezwykle istotny. Powinien być on zawsze używany w trakcie postoju pojazdu (zabezpiecza przed stoczeniem się auta po pochyłości). Jest to również hamulec, który pozwoli nam na zatrzymanie auta, kiedy właściwy układ hamulcowy nie zadziała. Najczęstszą przyczyną niesprawności takiego hamulca jest przede wszystkim zbyt rzadkie jego używanie. Warto również pamiętać o tym, że w trakcie silnych mrozów może on się zaciąć (dotyczy to głównie aut starszej daty).

Usterki zawieszenia

Zawieszenie jest to to, co się psuje w aucie najczęściej. W naszym kraju, drogi są coraz lepsze ale mimo wszystko w każdym mieście lub gminie, mamy odcinki, które nasze zawieszenie testują bardzo intensywnie. Jest to również jeden z powodów, dla których auta ściągane z zachodu, po niezbyt długim czasie użytkowania, zaczynają wykazywać znaczne zużycie zawieszenia, które jeszcze w trakcie zakupu było ok. Jest to tym bardziej ważne, że zawieszenie zaraz obok hamulców, jest najważniejszym układem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy.

Luzy na kolumnie kierowniczej

Luzy na kolumnie kierowniczej objawiają się w sposób niezwykle łagodny. Lekkie stuki podczas skręcania oraz mniejsza czułość kierownicy. Objawy takie są tak naprawdę bardzo poważne. Ostatecznie mogą doprowadzić do całkowitej utraty kontroli nad samochodem w trakcie jazdy.

Przeguby

Przeguby odpowiadają za przeniesienie napędu na koła. Jeśli posiadamy auto z napędem na przednią oś, a 90% z nas takie właśnie auto posiada, należy również pamiętać, że przeguby w takim aucie są dodatkowo obciążane podczas wykonywania skrętu, przy jednoczesnym dodawaniu gazu. Jeżeli w takich sytuacjach pojawia się głuchy klekot dochodzący z pod maski, to najlepiej odwiedzić mechanika. Może okazać się, że uszkodzona jest jedynie osłona przegubu, którą wymienimy za kilkanaście złotych. W skrajnych wypadkach, jazda z niesprawnym przegubem, może doprowadzić do urwania koła.

Sworznie

Sworznie odpowiadają za połączenie elementów zawieszenia. W im lepszej są one kondycji tym nasze zawieszenie jest bardziej sztywne, a samo auto prowadzi się dobrze. Jeśli nie będziemy kontrolować stanu sworzni, może skutkować to nieprzyjemnościami w postaci na przykład postawionego w poprzek koła podczas jazdy.

Amortyzatory

Amortyzatory jeśli są eksploatowane w idealnych warunkach mogą przetrwać nawet do czterystu tysięcy kilometrów. Oznacza to w praktyce praktycznie brak ich wymiany, przez cały okres użytkowania. Jak wspomniano wcześniej jest to sytuacja trudna do osiągnięcia, a w szczególności w naszym kraju. Amortyzatory jeśli są niesprawne objawiają to, wystarczy tylko wiedzieć w jaki sposób. Zużyte amortyzatory powodują, że jazda jest mniej komfortowa. Auto kołysze się, podskakuje na nierównościach. Podczas hamowania „nurkuje” tym bardziej, im ostrzej hamujemy. Podobne zachowanie możemy zauważyć kiedy skręcamy (auto wówczas, niebezpiecznie pochyla się na boki).

Powyższe przykłady powinny być oczywiście jedynie pomocą. Kiedy zauważymy podobne zachowania powinniśmy niezwłocznie udać się do mechanika. Tylko fachowa diagnoza i odpowiednie działanie, pozwolą nam na bezpieczne użytkowanie samochodu oraz zapobiegnięciu, naprawdę drogiemu remontowi samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *